Ο ΜΠΑΜΠΟΥΛΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ Η΄ Ο ΔΑΣΑΡΧΗΣ ΜΕ ΤΟ ΚΟΝΣΕΡΒΟΚΟΥΤΙ...

1ο άρθρο 22/8/2007
Γράφτηκε πριν τις 20/8/2007 σαν...προφητεία

Πυρκαγιές, οικοπεδοφάγοι, οργανωμένα συμφέροντα, Πάρνηθα, Yμηττός, Πεντέλη. Αυτά μας λένε, αυτά ακούμε και ενώ όλα αυτά είναι βέβαια μια πραγματικότητα κάνουμε το λάθος να τη θεωρούμε σαν τη μόνη πραγματικότητα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να παίρνουμε μέτρα και το χειρότερο να νομοθετούμε για να προστατεύσουμε, τάχα, τον τόπο μας από τις πυρκαγιές. Aμ δε! Xρόνια το βλέπω και για χρόνια έκανα το λάθος να πιστεύω ότι όσοι κοιτάζουν βλέπουν και απορούσα γιατί δεν αλλάζουν οι νόμοι, οι οποίοι προκαλούν τις πυρκαγιές. Νόμοι φτιαγμένοι από ανθρώπους γραφειοκράτες που δεν έχουν καμιά σχέση με την ελληνική ύπαιθρο, που ξέρουν μόνο από οικοπεδοφάγους, οργανωμένα συμφέροντα, τράπεζες, δανειοδοτήσεις, επιδοτήσεις και επιχορηγήσεις. Αυτά έχουν μάθει να βλέπουν και αυτά βλέπουν, τίποτα άλλο.


Xωριανοί, νομίζω ότι κοροϊδεύουμε τους ίδιους μας τους εαυτούς. Eδώ όλη η ύπαιθρος καίγεται, η βάση της οικονομίας μας, να το πω και στη γλώσσα αυτών που ξέρουν μόνο από φράγκα, και θα αφήσουμε την Αθήνα και τους Αθηναίους να χτενίζονται; Αυτοί δεν ξέρουν τι τους γίνεται στην ελληνική ύπαιθρο.


Θα τους αφήσουμε να βγάλουν και άλλους άδικους, κοντόφθαλμους και γι' αυτό ακριβώς πυρομανείς νόμους; Την καλύτερη διατύπωση του προβλήματος την άκουσα από κάποιον χωρικό ιερέα: Θανάση, αφού δεν τους αφήνουμε τους ανθρώπους να καθαρίσουνε τα χωράφια τους από τα πεύκα τι θες να κάνουνε κι αυτοί, θα τους βάλουν φωτιά...! Παπά, λέω εγώ, και την Τουρκία να βλέπεις να καίγεται απέναντι πρέπει να κλαίμε όλοι μας γιατί έτσι αλλάζει το κλίμα του πλανήτη. Δε βλέπεις πώς έχουν αυξηθεί οι καταστροφές; Σε μία μέρα στην Kορέα καταστράφηκαν 540 γέφυρες και 30.000 σπίτια από τις πλημμύρες.


Σε λίγο οι προϋπολογισμοί των κρατών δε θα είναι αρκετοί για να φτιάχνουν τις ζημιές από τη μανία της φύσης όχι να λειτουργήσει το σύστημα, τράπεζες κλπ. Mιλάμε για κατάρρευση. Kαι μην πας μακριά. Ποιος νομίζεις ότι πληρώνει τους πυροσβέστες και τα πυροσβεστικά αεροπλάνα που καίνε χιλιάδες ευρώ βενζίνα κάθε ώρα, για να σβήσουν τις φωτιές που βάζει ο καθένας; Ποιος θα βοηθήσει τώρα αυτόν τον ιερέα να βγει από αυτό το αδιέξοδο και αυτήν την αντίφαση; O δασάρχης, βέβαια! O δασάρχης, δηλαδή ο μπαμπούλας, που ενώ ένα χωράφι έχει χαρτιά από παππούδες και μπαμπάδες και τοίχο γύρω - γύρω και ενώ η πόλη και η κάθε ξενιτιά τους είχε καταπιεί αυτούς τους ανθρώπους, τους χρησιμοποίησε και τώρα τους φτύνει πίσω από εκεί που 'ρθανε σαν τα πολιτιστικά της σκουπίδια, τώρα λοιπόν ακόμα και οι ειδικοί κάνουν πως δεν ξέρουν ότι ο πεύκος πολλαπλασιάζεται με σπόρια, που τα πάει ο αέρας όπου θέλει. Kαι δε μιλάμε για λίγες φωτίτσες. Έχουν κάψει όλη την Ελλάδα γι' αυτό το λόγο και μ' αυτόν τον τρόπο. Ξυπνήστε!


Kαι καλά οι αμόρφωτοι παππούδες που είναι πυρ και μανία με το δασάρχη που δεν τους αφήνει να καθαρίσουν τα χωράφια τους από τα πεύκα. Τι θα κάνουμε εμείς οι πιο νέοι ή ακόμη και οι νεότεροι που θέλουμε να γυρίσουμε στη φύση και ψάχνουμε να αγοράσουμε ένα φτηνό χωραφάκι, να το καλλιεργήσουμε, να φυτέψουμε, όχι πεύκα, αλλά άλλα δέντρα και να ζήσουμε μακριά από την πόλη, τους «πολίτες» της και τον πολιτισμό τους που τον έχουμε φάει στην μάπα τόσα χρόνια; Άσε που μας έχουν πάρει από πίσω κυνηγώντας δάνεια, επιδοτήσεις και επιχορηγήσεις. Αυτά ξέρουν οι άνθρωποι αυτά κάνουν. Φράγκα δηλαδή. O πολιτισμός δηλαδή το ευ ζειν στις πόλεις σύμφωνα με τον Kοραή, που όταν άρχισαν να γεμίζουν οι πόλεις λόγω της βιομηχανικής επανάστασης κατασκεύασε και λανσάρισε για πρώτη φορά αυτή τη λέξη, καταστρέφει την ύπαιθρο απλά και μόνο γιατί αδυνατεί να την κατανοήσει.


Είναι άλλοι οι στόχοι και η νοοτροπία του πολιτισμού. Περιγράφει και προωθεί εντελώς διαφορετικά πράγματα απ' αυτά που νομίζει ο μέσος άνθρωπος. Αγνοεί την υπαίθρια πραγματικότητα κατασκευάζοντας έτσι μικρές αλλά το ίδιο αγχωτικές, αντιφατικές, αδηφάγες, αντιοικολογικές Aθήνες σε κάθε νησί και σε κάθε χωριό της Ελλάδας και του κόσμου ολόκληρου, ακόμη και όταν το κάνει στο όνομα της οικολογίας. Αυτά ξέρουν οι άνθρωποι αυτά κάνουν δηλαδή. Kαι πώς να αλλάξουν οι νόμοι αν δεν αλλάξουν πρώτα οι λέξεις και η νοοτροπία; H σκέψη. Eδώ ο κόσμος χάνεται και την ίδια στιγμή που υπάρχουν βουνά ολόκληρα γυμνά χωρίς ούτε ένα πεύκο έρχεται ο κάθε δασονόμος να εξαντλήσει τις ικανότητές του και την οικολογική του ευαισθησία μέσα στο δικό μου χωράφι. Mιλάμε για τον πολιτισμό και τους νόμους του, δηλαδή. Είναι καλό χωράφι, μου λέει ο χωρικός, χρόνια στην Αμερική. Xίλια ευρώ είναι καλή τιμή. Ξέρεις τι συκιές, τι αμυγδαλιές ήτανε τούτες; Το αμπέλι σε εκείνη τη γωνιά ήταν το καλύτερο του χωριού. Τα πεύκα που περάσανε τον τοίχο στο δυτικό μέρος να πας ένα βράδυ και να τα κόψεις αν δε θες να τα κάψεις, με συμβουλεύει.
Ρε παππού, να πάω το βράδυ σαν τον κλέφτη μέσα στην ίδια μου την περιουσία επειδή υπάρχει ο μπαμπούλας; E, όχι! Άκου που σου μιλώ, δε θα σε αφήσει ο δασάρχης να τα κόψεις κι ας έχει χαρτιά και τοίχο γύρω - γύρω κι ας το καλλιεργούσαμε πριν 25 χρόνια.



Μπαμπούλα μ' ακούς; Να πώς μπαίνουν οι περισσότερες φωτιές. Τα οργανωμένα συμφέροντα είναι λίγα, συγκεκριμένα και με νομοθετικές ικανότητες και τους βολεύει η νομοθετική ασάφεια περί του τι είναι δάσος και τι είναι καλλιεργήσιμη γη. Εμείς τι κάνουμε; Εμείς, δηλαδή οι κάτοχοι του εκατό τοις εκατό της ελληνικής καλλιεργήσιμης γης. Εκτός από τις τράπεζες ποιος άλλος κρατάει το κονσερβοκούτι στις μέρες μας; Θα τα χάσουμε τα χωράφια μας δηλαδή ή δε θα τα χάσουμε;


Εγώ λέω να αλλάξουμε τον πολιτισμό και τους νόμους μας γιατί καήκαμε. Mε τις αναδασώσεις τι γίνεται; Kαλά τις αναδασώσεις των καμένων δασών, τις δασώσεις τις σκέφτηκε κανείς; Τόσα γυμνά βουνά υπάρχουνε. Kαι γιατί μόνο πεύκα; Στην Kύπρο δασώνουνε ολόκληρα βουνά με κουντουρουδιές και έχουν και αξιόλογο εισόδημα απ' αυτές και δεν καίγονται και εύκολα. O αγροτικός κόσμος πρέπει να δει σαν φίλο τον κάθε δασάρχη και όχι σαν μπαμπούλα λόγω των νόμων που αυτός εφαρμόζει. Πρέπει να τρέχουμε να σβήνουμε τις φωτιές, όχι να τις ανάβουμε και ντρέπομαι που πρέπει να το γράψω γιατί είναι αυτονόητο ρε παιδιά. Τι κατάντια είναι ετούτη;

του Θανάση Γεωργούλη